Najpopularniejsze metody wyznaczania cen produktów i usług

Cena, jaką wyznaczy się za jakiś produkt czy usługę, musi być na czymś oparta. Tylko jeśli będzie uzasadniona, klient będzie skłonny ją zapłacić i będzie zysk z takiej transakcji. Można wyróżnić trzy główne podejścia w wyznaczaniu cen produktów i usług. Każde z tych podejść to różne bardziej szczegółowe metody.

Ustalanie cen na podstawie kosztów

Bardzo często stosowana jest metoda kosztowa. Do kosztów produkcji czegoś albo związanych ze świadczeniem usług dodaje się ustalony procent. Gwarantuje to, że sprzedaż czy usługa przyniosą zysk, a cena ma mocne uzasadnienie. Można uogólnić i mówić o metodzie kosztowej. Są jednak różne metody wyznaczania cen produktów i usług na bazie kosztów, bardziej szczegółowe. Można więc bardziej wgłębić się w ten temat. Podobnie jest z innymi podejściami. Jest ogólna metoda i różne bardziej szczegółowe.

Metody popytowe i wartościowe w ustalaniu cen

Kiedy jest większy popyt, można podnieść cenę. Jeśli jest on niski, warto ją obniżyć, żeby zachęcić do zakupu. Można to wziąć pod uwagę, kiedy popyt na jakiś produkt albo na usługę są znane. W odniesieniu do nowych propozycji można zastosować metodę wartościową, czyli ile klient jest skłonny zapłacić za coś. Trzeba się zorientować, jaką taka rzecz czy usługa ma wartość w jego oczach.

Metody wyznaczania cen na podstawie analizy konkurencji

Dużą pomocą w ustalaniu korzystnych cen jest analiza konkurencji. Chodzi tu o analizę cenową, czyli jakie ceny na ten sam produkt są w innych sklepach. Jeśli świadczy się usługi, to jak wysoko wyceniają je inni. Metody wyznaczania cen produktów i usług z tej grupy zapewniają konkurencyjność działalności. Bazując na analizie konkurencji, można ustalić ceny atrakcyjne dla klientów.

Dobrze jest pamiętać o tych trzech głównych grupach metod. Dzięki temu można elastycznie podejść do ustalania cen. Najlepiej korzystać z różnych. I niekiedy, nawet nie znając teoretycznych zasad, się tak robi. Przykładowo, ktoś daje cenę w oparciu o koszty, jakie poniósł, ale widząc, że towar sprzedaje się dobrze, za jakiś czas ją podnosi.

Źródło informacji: https://dealavo.com/pl

Reply